آخرین عناوین

پنجشنبه 13 فروردين 1394-23:14 کد خبر:5980

خبرگزاری مهر گزارش می دهد؛

غربت تورگردی در سرزمین همیشه بهار/ گشتی با "نوروزبانان بی نوروز"

سفرهای نوروزی به ایستگاه پایانی نزدیک شد اما بررسی و پایش آمارها نشان می دهد که سفرهای گروهی یا تور گردی در بهشت اکوتوریسم ایران و سرزمین همیشه بهار همچنان در ایستگاه اول قرار دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، در حالی که ایرانگردی با تور و سفرهای دسته جمعی مزیت های زیادی دارد اما این صنعت چندان در سبد سفرهای نوروزی ایرانیان قرار نگرفته است.

کاهش ترافیک و کاهش هزینه های سفر از جمله مزیتهای سفرهای گروهی است اما سفر با تور دسته جمعی چندان با فرهنگ ما ایرانی ها عجین نشده است.

با این حال در برخی شهرهای مازندران از جمله ساری، آمل و رامسر تورگردانی برای بازدید از جاذبه های شهری در ایام نوروز برگزار شد که می تواند رونق صنعت تورگردانی و سفرهای گروهی را سبب شود.

تورهای یک روزه به مازندران خاصه از تهران به یکی از پکیج های سفر اغلب دفاتر خدمات گردشگری به روز و معروف تهران تبدیل شده و معمولا زود پر و استقبال خوبی از آنها می شود، به ویژه تورهای طبیعت گردی مازندران.

تهرانی ها، بیشترین مسافران سرزمین همیشه بهار

آمارها نشان می دهد که بیشترین میزان جابجایی مردم در نوروز توسط تهرانی ها انجام می شود و پایتخت مبدا بیشترین تعداد سفرهاست.

مازندران که دیوار به دیوار پایتخت است و یک دنیا ویلای کوچک و بزرگ تهرانی را در خود جای داده این روزها تند، تند در جوار ساحل و کوهستان پر می شود از صاحبانشان و تعدادی میهمان همراه.

نگاه دوباره به آمارها نشان می دهد جاده های منتهی به مازندران، مشهد، گیلان، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز شلوغ تر از همیشه است، اما سفر با تور کمتر برای مازندران تعریف شده و گردشگران گروهی بیشتر به مشهد و کیش می روند و تورهای فرهنگی به شیراز، اصفهان و یزد.

با نگاهی به لیست فروش تورهای نوروزی دفاتر خدمات گردشگری کشور بویژه میان استانهای شمالی، در شرایطی که تورهای ماسوله و فومن گیلان به خوبی در آژانس های مسافرتی می فروشند، می بینیم مازندران کمترین تور  گردشگری را دارد.

تورهای مازندران مسافر ندارد

یکی از مدیران دفاتر خدمات گردشگری می گوید: تهرانی ها اغلب ویلایی در مازندران دارند و با خودروی شخصی مسافرت می کنند و معمولا تورهای مازندران در مقابل تورهای قشم، کیش و مشهد نمی فروشند و از استقبال خوبی برخوردار نیستند.

مازندران علاوه بر جاذبه های منحصر بفرد در اکوتوریسم و طبیعت گردی، در گردشگری شهری نیز از ظرفیت های مطلوبی برخوردار است که تا یکی دو سال پیش مورد غفلت قرار گرفته بود آن هم در مازندرانی که یافته های باستان شناسی در گوهر تپه بهشهر نشان از سابقه مدنیت و شهرنشینی اهالی این خطه تا ده هزار سال پیش می دهد.

معماری شهری در این سالها مثل طبیعت بکر مازندران آنقدر دستخوش تغییر شد که از آن خانه های سفال و لته سر کمتر خبری هست، اما اگر اهل گشت و گذار در شهرهای این دیار معتدل باشید شک نکنید که دیدنی های بسیاری می یابید.

توجه به گردشگری شهری یکی از راههای ماندن گردشگر در شهرهای گذری مثل ساری و قائم شهر حتی آمل و بابل است، ضرورت برگزاری تورهای کوتاه مدت شهرگردی در نوروز سال گذشته بازار گرمی در مازندران و مرکز این استان داشت، در آغاز بهار امسال این تورها در سه شهر ساری، آمل و رامسر برگزار می شود که مشتاقان محلی و گردشگر متعددی دارد.

آغاز تورگردی از میدان ساعت شهر بهارنارنج

خودمان را به یکی از تورهای نیم روزه ساری گردی در محل تجمع آن در میدان تاریخی ساعت ساری که به شهر بهارنارنج معروف است،  رساندیم، دو اتوبوس شهرداری آماده حرکت بود، مقصد نخست خانه کلبادی ساری در بافت قدیم این شهر میان کوچه پس کوچه ها چهار راه برق است، از فرصت تماشای خانه ای با معماری بومی منطقه و اولین خشت های پخته ای که وارد این دیار شده بهره می بریم.

 محمد رضا محمدی  یکی از مسافران تور ساری گردی که از اصفهان آمده با بیان اینکه این دومین روزی است که در این تور شرکت می کنم، به خبرنگار مهر می گوید: گردشگران زیادی به اینجا آمده اند و دلشان می خواهد از این تورها که رایگان هم هست استفاده کنند، اگرچه اکنون تعداد اتوبوس ها برای مسافران کافی نیست اما چنانچه اطلاع رسانی وسیع تری انجام شود ساروی ها شاهد حضور مسافران و گردشگران بیشتری خواهند بود.

این گردشگر اصفهانی با اشاره به تکراری بودن مسیر در برخی از تورها ادامه می دهد: تنوع این طرح برای مسافرانی که یک روز در مازندران می مانند خوب است اما از این تنوع برای مسافرانی که قصد چند روز ماندن در این خطه سرسبز دارند به مرور کاسته می شود.

رئیسی از دیگر مسافران تور ساری گردی که فرهنگی است و از شیراز آمده، این تور را جالب و متنوع توصیف می کند و می گوید: در سفرهای بسیاری که به شهرهای ایران داشتم برای اولین بار است که با چنین طرحی مواجه می شوم و با اجرای این طرح برای مسافران نوروزی، ما با فرهنگ بومی محلی مازندران آشنا می شویم.

وی با بیان اینکه بهتر است ساعت بازدید افزایش یابد، ادامه می دهد: چنانچه در این طرح ها برای تفریح بچه ها هم مکان هایی در نظر گرفته شود بسیار خوب خواهد شد.

مسجد فرح آباد که می گویند روزگاری آتشکده بود و قبور سلم و تور را در کنار درب یکی از ورودی های آن می دانند، در جوار بازار نرگسیه ساری مقصد بعدی است. زهرا پاداشی نیز که فرهنگی و اهل کرمانشاه است، می گوید: برای چهارمین بار است که به مازندران سفر می کنم اما نمی دانستم شهرستان ساری مکان های گردشگری، تاریخی و تفریحی به این زیبایی دارد.

وی با بیان اینکه مردم مازندران خونگرم اند می گوید: در برخورد با آنها می توان محبت و دوستی را در چهره شان دید.

پاداشی به  ضرورت اجرای این طرح در تمام شهرستان های کشور تاکید می کند و می گوید: این طرح ها کلاس تاریخی برای دانش آموزان و خانواده هاست.

راهی جاده فرح آباد می شویم قرارشان ساحل است و جشنواره بادبادک ها، اما سر راه نرسیده به ساحل، روبروی مجتمع تجاری نگین دریا توقف می کنیم که نمایشگاه صنایع دستی ایرانی در تدارک شده است و هنرمندان استانهای مختلف در چادر جمع و جور و قشنگی گردهم آمده اند و دست ساخته های عالی شان را به فروش می رسانند، گردشگران در زمان کوتاهی بازدید و تعدادی از آنها خرید می کنند.

شناساندن جاذبه های تاریخی و گردشگری

رضا مردانی مدیر تورهای ساری گردی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مهمترین هدف تور ساری گردی شناساندن جاذبه های تاریخی و گردشگری به مسافران نوروزی است، می گوید: از آنجا که ساری گذرگاه مسافران است مهم ترین هدف ما از اجرای این طرح، اقامت یک شب بیشتر گردشگران نوروزی در شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری شهرداری ساری، میراث فرهنگی، کمیته گردشگری و شرکت بوی گلسار اجرا می شود، از دیگر اهداف این طرح را کمک به چرخه اقتصاد ساری، اشتغال زایی، شناساندن آداب، رسوم، صنایع دستی و انواع غذاهای محلی به گردشگران نوروزی عنوان می کند.

مدیر تورهای ساری گردی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از سه هزار نفر از جاذبه های ساری بازدید داشتند، می گوید: برای هر اتوبوس دو راهنمای تور آقا و دو راهنمای تور خانم که دوره آموزشی گذرانده اند استخدام شدند تا در قالب نوروزبانان بی نوروز،  گردشگران را با موسیقی سنتی، آداب، رسوم و زبان محلی مازندرانی آشنا کنند.

مردانی با بیان اینکه پکیچ های گشت در روزهای مختلف تغییر می کند، ادامه می دهد: برای ایام فاطمیه این گشت به مکان های تاریخی و مذهبی شهرستان تغییر یافته بود، ساری گردی تا دوازدهم فروردین اجرا شد و برای دوازدهم فرودین برنامه پاکسازی سواحل و چهاردهم رها سازی ماهیان قرمز در پارک ملل در نظر گرفته شد.

مدیر تورهای ساری گردی  با بیان اینکه در آینده به کمک مسئولین گردشگری قصد اجرای تورهای بوم گردی و گردشگری روستایی داریم، می گوید: در این زمینه نزدیک تفاهم نامه ایی فی ما بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره ورزش و جوانان(هیئت ورزش های روستایی وبازی های محلی) امضا شده است.

برگزاری جشنواره بادبادک ها و اقوام 

به سرعت برای اینکه از روشنایی روز استفاده کنیم و به ساحل برسیم، سوار اتوبوس می شویم. ساحل فرح آباد شلوغ تر از تصور است، جشنواره بادبادک ها را برای کودکان راه انداخته اند اما بیشتر بادبادک ها را بزرگترها بالا برده اند و هیجانش برای کودکان است.

شریفی راهنمای تور ساری گردی که سابقه ۱۰ سال تور لیدری دارد، با بیان اینکه با اجرای این طرح برای ۲۶ تور گردان اشتغال زایی شده است، می گوید: با فروش آش محلی در سواحل دریا، خرید از مراکز تجاری، صنایع دستی در بازارچه های سنتی و خرید پوشاک در بازاهای نگین دریا و ایرانیان و فروش انواع ترشیجات محلی، اقتصاد مازندران رونق می گیرد.

وی با اشاره به جشنواره های بازی محلی در ساحل دریای فرح آباد و موسیقی در بازارچه سنتی صنایع دستی در خصوص مکان هایی که بازدید از آنها صورت می گیرد، می گوید: ایام فاطمیه بازدید از امامزادگان یحیی و عباس از برنامه های ساری گردی بود و اکنون بازدید از خانه کلبادی، مسجد تاریخی و دریای فرح آباد، بازارچه سنتی نگین و مجتمع تفریحی دلفین جزو برنامه های ماست.

در ساحل بازی های دارت و پرواز بادبادک ها برای ایجاد نشاط در خانواده ها برگزار می شود که به نفر برتر هدایایی اهدا می شود.

لزگی مسئول امور فرهنگی شهرداری ساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از آنجا که شرایط برگزاری تمام طرح ها در ساحل وجود نداشت از هشتم فروردین در پارک ملل ساری مسابقاتی نظیر ماهیگیری، اسکیت و پینگ پنگ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار شد.

شهرگردی در آمل و رامسر

نوروز امسال تور شهرگردی در آمل و رامسر نیز برگزار شد، مسعود حسین زاده مسئول تورگردانان مازندرانی درباره مسیر آمل گردی به خبرنگار مهر می گوید: بازدید از پلهای معلق و ۱۲ چشمه، پارک دهکده طلایی، بقعه های متبرکه میر بزرگ و ناصرالحق و میر حیدر آملی، موزه تاریخ و فرهنگ آمل، خانه منوچهری ها و ساختمان قدیم شهرداری آمل در تور آمل گنجانده شده و مسیر خروجی به ساحل محمودآباد و یا پارک میرزا کوچک خان جنگلی است.

وی افزود: همچنین در تور طبیعت گردی، گردشگران را به سایت بوم گردی بلیران آمل می بریم که دارای نمایشگاه سوغات منطقه است.  

این تورها در رامسر با حمایت مدیر هتل قدیم رامسر توسط زوج تحصیل کرده گردشگری برگزار می شود و گردشگران از کاخ موزه رامسر، چشمه آب گرم و آب معدنی، هتل های قدیم و جدید رامسر و در حوزه اکوتوریسم نیز از جواهرده دیداری تازه می کنند.

تردید نداشته باشید که همه شهرهای نزدیک به هم مازندران حتی تعداد پر شماری از روستاهای این کهن دیار قابلیت برگزاری تورهای یک، دو و سه روزه را دارد، این هنر تورگردانان است که بکوشند تورهای جذاب و دلنشینی تدارک کنند تا خاطره شیرینش دهان به دهان بچرخد و به مشتاقان سفر با تور بیافزاید.

می توان سفر گروهی به مازندران را تجربه کرد و از ترافیک کلافه کننده جاده ها رها شد و تمدد اعصاب در این هوای بهشتی و سرزمین همیشه بهار داشت.

طبق آمار تا پایان ۱۱ فروردین ماه بیش از هشت میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر – شب در مازندران اقامت داشته اند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :